Senin, 25 Juni 2018

Status Facebook Pasangan Gay Melayu Jadi Viral

Demikian nasihat Ustaz Dr Abd Basit Abd Rahman, penceramah bebas yang juga Musyrif (Penyelaras) Pondok Sungai Durian mengenai viral pasangan kekasih lelaki di negara ini yang secara terang-terangan mengakui hubungan songsang itu di Facebook (FB).

Kemaskini status pasangan berkenaan di FB yang disertakan dengan beberapa keping gambar turut menerima kecaman netizen selepas ia dikongsi beberapa Fanpage.

"Bahasa menerusi komen yang banyak memaki dan mencaci itu bukan bahasa orang Islam. Islam berasal dengan akhlak dan fakta. Kalau mereka silap semua perlu menegur dengan baik dan menerangkan bahawa ia menyalahi ajaran agama.



“Biarpun perbuatan mereka itu ternyata bertentangan dengan fitrah manusia, namun ia bukan lesen untuk kita memaki hamun dan menghamburkan kata-kata cacian," katanya ketika dihubungi Harian Metro.

Abd Basit berkata, jika sesiapa mempunyai ilmu dan kepandaian, mereka sepatutnya memberi nasihat secara tertib mengikut ajaran Islam dengan menggunakan ayat al-Quran atau hadis.

Dalam masa sama, beliau turut menasihati pasangan itu supaya kembali ke pangkal jalan kerana ia adalah satu kerosakan fitrah manusia dan perbuatan itu tidak boleh diterima.

Pendapat sama disuarakan pendakwah bebas, Ustaz Haslin Baharim.

"Kalau orang itu buat maksiat dan terkutuk sebagainya, maka kita daripada sudut sebagai pendakwah, pandangan itu perlulah pandangan yang baik. Tidak perlu cacian, maki hamun atau hinaan.

"Kita perlu memberikan pandangan dengan cara yang berhikmah dan menggunakan kebijaksanaan. Kalau kita maki, dia akan semakin tercabar dan seronok. Nanti dia akan kata 'lantak laa aku nak buat apa pun. Apa kau kisah'," katanya.

Beliau berkata, sebagai rakyat Malaysia dan saudara sesama Islam, kita perlu beri pandangan secara umum supaya mereka mampu kembali ke pangkal jalan dan bertaubat.

"Beri pandangan yang baik selagi usia masih ada di muka bumi ini. Sesungguhnya perbuatan itu perbuatan yang terkutuk dan dilaknat oleh Allah SWT.

"Bukan apa, orang kalau kita kutuk lagi dia marah. Dalam dunia dakwah beralah bukan berarti .

5 Kali Tabung Masjid Kena Pecah, Siak Rayu Carilah Rezeki Yang Halal

Itu luahan kecewa Siak Masjid Muhammadiah Panchang Bedena, Mohd. Azmin Kosen, 21, selepas tabung masjid berkenaan dipecah pencuri untuk kali kelima sepanjang tahun ini.

Beliau yang sudah bertugas lebih setahun di situ, menyifatkan kejadian terbaharu pada Isnin lalu sebagai yang terburuk.

“Sebelum ini hanya mangga kunci yang dipecahkan tanpa menjejaskan tabung. Jadi hanya mangga kunci yang diganti tetapi kali ini bukan sahaja mangga kunci cuba dipotong, malah peti besi dirosakkan menyebabkan pihak masjid terpaksa mengeluarkan kos yang lebih besar untuk membaikinya.



“Saya sebenarnya geram dan sedih dengan perbuatan yang tidak bertanggungjawab ini,” katanya ketika ditemui Utusan Online hari ini.

Video rakaman kamera litar tertutup (CCTV) kejadian kecurian wang tabung masjid menarik perhatian umum dan menjadi viral dalam laman sosial seperti Facebook dan telah dikongsi netizen lebih 270 kali sejak dimuat naik awal bulan ini.?

Sementara itu Nazir masjid tersebut, Hashim Salihin berkata, serik dengan lima kejadian pecah tabung itu pihaknya merancang menggantikannya dengan peti besi yang lebih kukuh sekali gus menyediakan tahap keselamatan lebih terjamin.

Katanya, tabung di masjid berkenaan pernah dipecahkan pada hari pertama Hari Raya Aidilfitri, akhir Julai lalu dan dua lagi pada awal tahun ini.

“Setelah beberapa kali berlaku kejadian serupa, pengurusan masjid menggantikan mangga kunci yang lebih berkualiti.

“Dahulu guna mangga kunci biasa sahaja. Kena ketuk dengan tukul sudah boleh tanggal. Jadi kali ini, kami tukar dengan mangga kunci yang lebih berkualiti.

“Kalau dilihat, mangga kunci ini tidak terjejas. Pemotong besi yang digunakan gagal memotong mangga tersebut membuatkan suspek menukar taktik dengan memotong bahagian telinga penutup tabung,” katanya.

Hashim memberitahu, daripada kelibat suspek dan kenderaan yang digunakan, dipercayai perbuatan itu dilakukan orang luar tidak dan berkemungkinan penagih dadah.

Dalam pada itu, Ketua Polis Daerah, Superintenden Nor Azmi Isa berkata, setakat ini pihaknya tidak menerima sebarang laporan polis berhubung kejadian tersebut.

“Pihak Polis akan sentiasa membuat pemantauan berhubung kejadian pecah tabung di masjid-masjid. Bagaimanapun, pihak pengurusan masjid diminta melaporkan segera kejadian supaya polis dapat mengambil tindakan lanjut,” katanya.

Hajat Tak Sampai, Bakal Jemaah Haji Meninggal Dunia Di KLIA

Fakhrul, 22, berkata beliau tidak menyangka kata-kata tersebut merupakan pesanan terakhir daripada arwah ayahnya Kamarulzaman Masaod Zainal, 53, dan tidak menyangka ayahnya dijemput pergi sebelum sempat menunaikan rukun Islam kelima itu.

“Beberapa hari sebelum ini, ayah ada memberitahu kepada kami sekeluarga jika sepasang suami isteri pergi menunaikan haji tetapi suami meninggal sebelum berangkat ke Tanah Suci maka wajib bagi isteri untuk patah balik kerana berada dalam tempoh edah,” katanya ketika ditemui di Tanah Perkuburan Kampung Titi Gajah di sini semalam.



Tabung Haji dalam kenyataannya semalam memaklumkan bakal jemaah haji berasal dari Kuala Nerang itu meninggal dunia di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) akibat komplikasi tekanan darah tinggi.

Allayahram dilaporkan jatuh sakit di KLIA setelah tiba dari Alor Setar dengan penerbangan KT9K pada pukul 12.55 tengah malam dan disahkan meninggal dunia 6.45 pagi semalam setelah dikejarkan ke Hospital Putrajaya.

Allahyarham Kamarulzaman yang merupakan bapa kepada empat anak berusia 14 hingga 22 tahun merupakan pesara syarikat Padiberas Nasional Bhd (Bernas) dan melakukan kerja menoreh getah selepas bersara.

Fakhrul berkata ayahnya menggunakan sedikit wang yang dikeluarkan daripada Kumpulan Wang Simpanan Pekerja bagi menunaikan haji bersama ibunya, Siti Minah Md Lazim, 49, yang merupakan seorang guru di Sekolah Menengah Kebangsaan Dato Syed Ahmad Kuala Nerang.

“Ayah memang sangat gembira bila dapat tahu terpilih menunaikan haji bersama ibu. Memang ayah menghidap tekanan darah tinggi tapi tidak begitu serius dan dia hanya ambil ubat untuk mengawalnya,” katanya.

Jenazah Allayahram tiba di Masjid Titi Gajah, Alor Setar kira-kira 6 petang dan selamat dikebumikan kira-kira 7 malam tadi.

Bukti Ekonomi Negara Makmur: Banyak Rumah Terbuka Lepas Raya

Sebaliknya, Idris berkata rakyat Malaysia menikmati makanan berlebihan hasil daripada kemakmuran ekonomi yang dibawa oleh Umno selama ini.

Beliau memberi contoh mengenai seorang kenalannya yang mahu mengadakan rumah terbuka Hari Raya Aidilfitri hari ini, walaupun bulan Syawal telah berlalu.



"Dia kata tak apa, boleh sampai 60 hari. Saya kata, buatlah rancangan di ambang Aidiladha.

"Ini kemakmuran ekonomi. Pasal apa dia buat hari (raya) terbuka tak habis-habis, 29 hari tak cukup? Pasal makmur ekonomi," katanya ketika berucap ketika merasmikan mesyuarat bahagian Umno Ampang untuk sayap Pemuda, Wanita dan Puteri hari ini.
"Hari ini larian apa? Marathon kan? Kalau negara tak makmur, boleh lari kat tengah-tengah highway? Dekat Kabul (Afghanistan) semalam, 80 orang mati, dua orang suicide bomber," katanya yang merujuk kepada acara marathon di Kuala Lumpur hari ini.

"Kemakmuran ekonomi ini adalah hasil kerja tangan Umno. Makanan cukup, bahkan melimpah luar. Ini adalah manifestasi sebenar kemakmuran ekonomi," katanya.

"Dan semua ini tak berlaku tiba-tiba," katanya.

Kandungan Dalam Gincu Yang Boleh Menyebabkan Kanser

Warna gincu main peranan penting terhadap personaliti kita dan ada sesetengah wanita yang memilih jenis gincu berdasarkan jenama. Haa tahukah anda kandungan yang berada dalam gincu?



Menurut pekerja di unit kanser payudara di Hospital Mt. Sinai di Toronto ada beberapa jenama gincu yang mengandungi ‘lead’. ‘lead’ merupakan sejenis kimia yang boleh menyebabkan kanser, dan katanya kebanyakkan jenama tempatan itu dijual di China, India,UK,Singapore, Hong Kong,USA, dan Malaysia.

Semakin tinggi kandungan lead semakin mudah untuk kita dapat kanser. Berhati-hati semasa memilih gincu kerana ia boleh menyebabkan kita merana seumur hidup. Dibawah ini cara-cara yang boleh anda cuba untuk mengetahui kandungan lead dalam gincu anda tinggi atau tidak.

1. Calitkan sedikit gincu di atas tangan anda
2. Gunakan cincin emas untuk menanggalkan gincu tersebut
3. Jika gincu anda bertukar kepada warna hitam,maka ia mengandungi 'lead'

20 Atlit Terhebat Dunia, Nicol David Turut Tersenarai Bersama Ronaldo Dan Bolt

Dan satu-satunya atlit Malaysia dalam senarai tersebut adalah ratu skuasy negara, Datuk Nicol David, yang menyertai nama bertaraf lagenda sukan seperti bintang bola sepak Portugal Christiano Ronaldo, pelari terpantas dunia Usain Bolt, Serena Williams (tenis), Michael Phelps (renang), Simone Biles (gimnastik) dan James Anderson (kriket).



“Tidak ramai atlit boleh mengaku diri mereka mendominasi dunia skuasy seperti Nicol David,” menurut The Telegraph, yang meletakkan Nicol pada tangga ke-17, walaupun kedudukan atlit dalam senarai itu bukan bersandarkan penilaian tertentu.

Nicol, 32, kini dinobatkan gelaran pemain skuasy nombor 3 dunia, selepas menyandang juara nombor satu dunia selama 108 bulan sejak Ogos 2006.

Dilahirkan di Pulau Pinang, ibunya Ann Marie David seorang pesara guru sekolah manakala ayahnya, Desmond David seorang jurutera dan pemain bola yang pernah mewakili negeri.

Antara pencapaian Nicol termasuk memenangi 3 emas di kejohanan bertaraf dunia, 2 emas di Sukan Komanwel di samping menjuarai 8 kejohanan terbuka antarabangsa.

Curi Sebab Mahu Buat Rendang

Majistret Rahimah Rahim membuat keputusan itu selepas mendengar rayuan Nor Farina.

Dia mengaku mencuri di sebuah pasar raya berhampiran Dataran Centrio, Seremban 2, di sini, sekitar jam 6 petang, 5 Ogos lalu.

Barang-barang yang dicurinya adalah daun kunyit, daun pandan, serai, daging kambing, syampu rambut, minyak angin, pakaian dalam, seluar dan tudung, semuanya dianggarkan bernilai RM262.86.
Mengikut Seksyen 380 Kanun Keseksaan, hukuman maksima yang diperuntukkan adalah 10 tahun penjara dan denda. Bagi kesalahan kedua dan seterusnya pula, pesalah boleh dihukum penjara, denda atau sebatan.

Kes dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya Soo Kok Weng, manakala Nor Farina tidak diwakili peguam.



Nor Farina memberitahu mahkamah, dia menghidap diabetes kronik dan mempunyai anak perempuan berusia 10 tahun yang menghidap penyakit hipoglisemia.

Katanya, dia mencari nafkah dengan mengutip dan menjual kotak serta barang lusuh.

Tambahnya, dia menerima bantuan RM150 setiap bulan, tetapi tidak cukup untuk menampung hidupnya dan anaknya.

Nor Farina memberitahu mahkamah, dia memohon bantuan baitulmal, tetapi tidak berhasil.

Dia berkata, dia mencuri kerana terdesak.

'Saya nak buat rendang...'

“Saya curi daging... curi serai untuk buat rendang... sebab tak mampu,” luah Nor Farina Che Ya sambil berlinangan air mata apabila mengenang kembali perbuatannya mencuri di sebuah pasar raya.

Menurut ibu tunggal berusia 38 tahun ini, dia nekad melakukannya walaupun sedar tindakan itu berdosa dalam Islam dan salah di sisi undang-undang, lantaran tertekan dengan desakan hidup.

“Memang masa buat tu saya tak fikir apa. Saya cuma fikir perut anak yang lapar. Saya kata pada diri sendiri, biarlah saya tanggung dosanya. Apa saya mampu bayar cuma beras pulut yang harganya lima ringgit lebih.

“Macam pakaian tu, saya teringin sangat nak rasa. Bukan untuk saya saja, tapi untuk anak. Saya ambil tudung,” katanya dalam nada teresak-esak ketika ditemui di luar mahkamah, semalam.

Sementara itu, Pengarah JKM Negeri Sembilan, Mohamad Hapil berkata, pihaknya akan menghantar pegawai untuk menyiasat situasi menimpa wanita berkenaan sebelum mempertimbangkan permintaannya.

Setiausaha Majlis Agama Islam Negeri Sembilan (Mains), Kamal Amran Kamarudin berkata, pihaknya juga akan membuat semakan bagi memastikan kesahihan dakwaan Nor Farina berhubung permohonan bantuan Baitulmal.